VOEDING EN GEZONDHEID

Het in stand houden van je gezondheid betekent dat je iedere dag een goed evenwicht moet vinden in de veelheid aan voedingsmiddelen die je ter beschikking hebt.

In Europa en België hebben wij het voordeel dat er veel soorten vlees zijn, waaronder kalfsvlees. Behalve de smaak, heeft kalfsvlees onmiskenbare voedingstroeven.

WAT ZIJN DE VOEDINGSWAARDEN VAN KALFSVLEES?

RIJK AAN EIWITTEN (20% in vers vlees). Deze bevatten een aantal aminozuren die bijdragen aan de handhaving van de normale botstructuur en vergroting en onderhoud van de spiermassa.

ARM AAN VET. Sommige stukken vlees zoals kalfslapjes, filet en kalfsoester bevatten minder dan 3% lipiden. Gemiddeld bevat kalfsvlees 4% lipiden.

RIJK AAN VITAMINE B12. Die draagt bij aan de normale vorming van rode bloedcellen en de normale werking van het immuunstelsel. Ze speelt ook een rol bij het verminderen van vermoeidheid.

RIJK AAN VITAMINE B3. Die bijdraagt aan het onderhoud van de huid en de normale waarden van LDL-cholesterol, HDL-cholesterol en triglyceriden.

BRON VAN ZINK. Dit oligo-element draagt bij aan de werking van het immuun- en cognitief stelsel, de vruchtbaarheid en reproductie, de groei en het onderhoud van het lichaam alsook aan de proteïnesynthese.

KORTOM…

In voeding is alles een kwestie van evenwicht: eet van alles, maar in een aangepaste hoeveelheid. Zo hebben alle voedingsmiddelen hun plaats in een gevarieerde en evenwichtige voeding, zelfs al moeten sommige ervan met mate gegeten worden. Het belangrijkste is dat je weet hoeveel!

Vlees draagt bij aan een evenwichtige voeding. Vergezeld van groenten en zetmeelhoudende producten maakt het deel uit van een goed gestructureerde maaltijd.